Νόσος Buerger - Dr. Γεώργιος Γαλανόπουλος | Αγγειοχειρουργός Skip to main content

Νόσος Buerger

Η νόσος Buerger, γνωστή και ως αποφρακτική θρομβαγγειίτιδα, αποτελεί μια σπάνια νόσο των φλεβών και των αρτηριών των κάτω και των άνω άκρων. Κατά τη συγκεκριμένη νόσο, τα αγγεία φλεγμαίνουν και αποφράσσονται εξαιτίας θρόμβου, δηλαδή πηγμένου αίματος. Ως αποτέλεσμα, οι ιστοί που τροφοδοτούνται από τα συγκεκριμένα αγγεία νεκρώνονται και προκαλούνται λοιμώξεις ή και γάγγραινα στα δάχτυλα των χεριών και των ποδιών.

Γενικά, τα πρώτα σημάδια της νόσου Buerger εκδηλώνονται στα πόδια και στα χέρια. Ακολούθως, ενδέχεται να προχωρήσουν στα κεντρικότερα σημεία των κάτω και των άνω άκρων. Στην Αμερική και τη Δυτική Ευρώπη, πρόκειται για μια σπάνια νόσο. Ωστόσο, εμφανίζεται συχνότερα στην Μέση και Άπω Ανατολή. Συνήθως, προσβάλλει άνδρες νεαρής ηλικίας που είναι κάτω των 40 ετών. Ενδέχεται όμως να προσβάλει και γυναίκες.

Επίσης, όλοι οι ασθενείς που πάσχουν από τη νόσο Buerger είναι καπνιστές. Φυσικά, χρήση καπνού δεν είναι μόνο το κάπνισμα, αλλά και κάθε μορφή καπνού, όπως για παράδειγμα οι τσίχλες νικοτίνης. Η διακοπή του καπνίσματος είναι και ο μοναδικός τρόπος για να σταματήσει η πορεία της νόσου. Σε αντίθετη περίπτωση, οι ασθενείς θα υποστούν έναν μικρό ή μεγάλο ακρωτηριασμό.

Νόσος Buerger

Ποια είναι τα συμπτώματα της νόσου Buerger;

Γενικά, τα συμπτώματα που εκδηλώνονται με τη νόσο Buerger είναι τα εξής:

• Πόνος στα χέρια ή τα πόδια: Τυπικά, παρουσιάζεται μετά από χρήση τους, δηλαδή μετά από χειρωνακτικές εργασίες ή περπάτημα. Ο πόνος που εκδηλώνεται υποχωρεί με την ανάπαυση.
  • Φλεγμονή στο δέρμα: Πρόκειται για φλεγμονή που εμφανίζεται ακριβώς πάνω από μία φλέβα και προκαλείται εξαιτίας της δημιουργίας θρόμβου μέσα σε αυτή (επιπολής/επιφανειακή θρομβοφλεβίτιδα).
  • Τα δάχτυλα του ποδιού ή του χεριού γίνονται ωχρά/άσπρα όταν εκτίθενται στο κρύο. Πρόκειται για το φαινόμενο Raynaud.
  • Εμφανίζονται επώδυνες πληγές στα δάχτυλα των χεριών ή των ποδιών.
Νόσος Buerger

Ποια είναι τα αίτια που προκαλούν τη νόσο Buerger και τι ακριβώς παθαίνει ο ασθενής;

Αρχικά, δεν είναι γνωστά τα ακριβή αίτια της νόσου. Φυσικά, είναι πολύ πιθανό να υπάρχει μια γενετική προδιάθεση για την εκδήλωση της νόσου. Ως αποτέλεσμα, τελικά προκαλείται φλεγμονή των αγγείων των άκρων και αποκλεισμός τους εξαιτίας του θρόμβου. Τέλος, μειώνεται η αιμάτωση των ιστών, που φυσιολογικά τα αγγεία αυτά τροφοδοτούν.

Ακολούθως, η μειωμένη αιμάτωση προκαλεί μειωμένα επίπεδα οξυγόνου και θρεπτικών ουσιών στους ιστούς. Τέλος, όλη αυτή η κατάσταση οδηγεί στο να πονάνε τα άκρα κατά τη χρήση τους, όταν η νόσος βρίσκεται στα αρχικά στάδια. Ωστόσο, στα προχωρημένα στάδια, τα άκρα νεκρώνονται.

Ποιοι είναι οι παράγοντες κινδύνου για τη νόσο Buerger;

Ο κυριότερος παράγοντας κινδύνου για τη νόσο Buerger θεωρείται το κάπνισμα. Ωστόσο, δεν είναι ακόμα ακριβώς γνωστός ο μηχανισμός που επηρεάζεται η υγεία του ασθενούς στη συγκεκριμένη κατάσταση, αλλά πρακτικά όλοι οι ασθενείς με τη συγκεκριμένη είναι καπνιστές ή κάνουν χρήση καπνού σε οποιαδήποτε μορφή του. Ιδιαίτερα οι χρήστες ακατέργαστου καπνού φαίνεται να έχουν μεγαλύτερη προδιάθεση για την εμφάνιση της νόσου Buerger.

Επιπρόσθετα, ακόμα και όσοι είναι παθητικοί καπνιστές φαίνεται να διατρέχουν κίνδυνο. Όταν η συγκεκριμένη νόσος κάνει την εμφάνισή της, οι ασθενείς είναι απαραίτητο να αποφεύγουν τελείως το κάπνισμα, καθώς και τους χώρους που υπάρχει καπνός.

Τέλος, η βιβλιογραφία αναφέρει ορισμένες ενδείξεις ότι η χρόνια φλεγμονή των ούλων είναι πιθανό να συνδέεται με την εμφάνιση της νόσου.

Ποιες είναι οι επιπλοκές που προκαλεί η νόσος Buerger;

Ως βασικότερη επιπλοκή της νόσου Buerger θεωρείται ο αποκλεισμός των αρτηριών των άκρων. Ως αποτέλεσμα, το οξυγόνο μειώνεται και οι θρεπτικές και απαραίτητες για την επιβίωση των ιστών ουσίες επίσης μειώνονται. Επομένως, δεν φτάνει ικανή ποσότητα οξυγόνου στα άκρα των δακτύλων και προκαλείται η νέκρωσή τους, δηλαδή γάγγραινα.

Η γάγγραινα εκδηλώνεται με σκούρο μπλε ή μαύρο χρώμα στο δέρμα, ενώ ο ασθενής χάνει την αισθητικότητα της πάσχουσας περιοχής και αναδύεται μια άσχημη μυρωδιά. Πρόκειται για ένα πολύ σοβαρό θέμα υγείας, που ενδέχεται να οδηγήσει σε ακρωτηριασμό του σκέλους.

Ποιες είναι οι διαγνωστικές εξετάσεις που γίνονται για τη διάγνωση της νόσου Buerger;

Ουσιαστικά, δεν υπάρχουν διαγνωστικές εξετάσεις που επιβεβαιώνουν την ύπαρξη της νόσου Buerger. Φυσικά, ο εξειδικευμένος ιατρός μπορεί να προτείνει μια σειρά από εξετάσεις, οι οποίες αποκλείουν άλλες παρόμοιες παθήσεις. Έτσι, με τον αποκλεισμό αυτόν, οδηγείται στη διάγνωση της νόσου.

Τέτοιες εξετάσεις είναι οι εξής:

• Εξετάσεις αίματος.
  • Δοκιμασία Allen, κατά την οποία εξετάζεται η βατότητα των αρτηριών που τροφοδοτούν με αίμα το χέρι.
  • Αγγειογραφία, η οποία αποτελεί μια επεμβατική διαγνωστική μέθοδο. Πραγματοποιείται τόσο στο σκέλος που πάσχει όσο και στα υπόλοιπα, παρά την έλλειψη συμπτωμάτων. Μέσω της αγγειογραφίας, φαίνονται οι αγγειακές βλάβες που ενδεχομένως υπάρχουν, προτού εκδηλωθούν ακόμα συμπτώματα.

Ένας εξειδικευμένος και έμπειρος Αγγειοχειρουργός, όπως είναι ο Γεώργιος Γαλανόπουλος, μπορεί να καθοδηγήσει τον ασθενή με τον κατάλληλο τρόπο, προκειμένου να κάνει τις απαραίτητες διαγνωστικές εξετάσεις. Η έγκυρη και έγκαιρη διάγνωση είναι ιδιαίτερα σημαντική.

Υπάρχει αποτελεσματική θεραπεία για τη νόσο Buerger;

Στην πραγματικότητα, δεν υπάρχει θεραπεία για τη νόσο Buerger. Ωστόσο, είναι δυνατόν να σταματήσουμε την εξέλιξη της νόσου και να αποφευχθούν τα συμπτώματα, καθώς και οι επεμβάσεις για ακρωτηριασμό. Για να επιτευχθεί αυτό, χρειάζεται ο ασθενής να απέχει εντελώς από όλα τα προϊόντα καπνού, καθώς ακόμα και η μικρότερη ποσότητα νικοτίνης ενδέχεται να πυροδοτήσει τη νόσο.

Επομένως, η ειδική υποστήριξη για απεξάρτηση από τον καπνό είναι απαραίτητη. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με συμβουλευτική υποστήριξη από ειδικούς, καθώς και με τη χορήγηση των κατάλληλων φαρμακευτικών ουσιών.

Επιπρόσθετα, υπάρχουν και άλλες θεραπείες για τη νόσο Buerger, οι οποίες όμως έχουν μικρή αποτελεσματικότητα. Αυτές είναι οι ακόλουθες:

• Αγγειοδιασταλτικά φάρμακα, ή φάρμακα που εμποδίζουν την δημιουργία θρόμβων.
  • Καταστροφή νεύρων που προκαλούν σύσπαση των αρτηριών.
  • Ερεθισμός περιοχών του νωτιαίου μυελού για αγγειοδιαστολή των αρτηριών.
  • Παράγοντες αγγειογένεσης (δημιουργίας νέων αγγείων).
  • Ακρωτηριασμός τμήματος ή και ολόκληρου του σκέλους.
  • Καθημερινές συνήθειες για προστασία των χεριών και ποδιών.

Γενικά, οι ασθενείς που πάσχουν από τη νόσο Buerger χρειάζονται καθημερινή φροντίδα στα χέρια και τα πόδια. Επίσης, είναι απαραίτητο να ελέγχονται σε καθημερινή βάση τα δάχτυλα, προκειμένου να εντοπιστούν μικροτραυματισμοί στο δέρμα. Ακόμα, ο ασθενής χρειάζεται να θυμάται ότι, αν έχει απώλεια αισθητικότητας σε κάποιο δάχτυλο, τότε ο τραυματισμός δεν γίνεται αντιληπτός.

Επιπρόσθετα, οι ιστοί είναι ευαίσθητοι στις λοιμώξεις από μικρόβια, εξαιτίας της μειωμένης αιμάτωσης στα άκρα. Φυσικά, ακόμα και οι γραντζουνιές ενδέχεται να εξελιχθούν σε σοβαρές λοιμώξεις, οπότε χρειάζεται μεγάλη προσοχή και φροντίδα. Τέλος, η στοματική ουλίτιδα χρειάζεται να ελέγχεται τακτικά, λόγω της σύνδεσης που έχει με τη νόσο. Επομένως, οι συχνές επισκέψεις στον οδοντίατρο είναι απαραίτητες.