Φλεβίτιδα - Dr. Γεώργιος Γαλανόπουλος | Αγγειοχειρουργός Skip to main content

Φλεβίτιδα

Η φλεβίτιδα αποτελεί μια ευρύτερη έκφραση που συχνά χρησιμοποιεί ο απλός κόσμος για να περιγράψει το πρόβλημα που επιστημονικά ονομάζεται φλεβική ανεπάρκεια του επιφανειακού φλεβικού δικτύου. Στην καθημερινή γλώσσα, αυτό σημαίνει ότι κάποιες φλέβες διογκώνονται και «ξεχειλώνουν».

Πριν & Μετά - Φλεβικές Παθήσεις

Φλεβίτιδα

Ποιες είναι οι πιο κατάλληλες θεραπείες για τη φλεβίτιδα όταν δεν υπάρχουν συμπτώματα;

Η θεραπεία της φλεβίτιδας προσαρμόζεται με βάση το κάθε στάδιο της νόσου. Ανάλογα με τη σοβαρότητα, η θεραπεία μπορεί να είναι συντηρητική ή ελάχιστα επεμβατική. Σε πρώιμα στάδια ή σε καταστάσεις χωρίς συμπτώματα, συνιστάται αποφυγή ορθοστασίας για πολύ ώρα καθώς και σύσπαση των μυών του ποδιού (ιδίως της γαστροκνημίας) με περπάτημα, τρέξιμο, ή κολύμπι που ενεργοποιεί τη μυϊκή αντλία, ώστε να γίνει αντιρρόπηση της αντίστροφης ροής (παλινδρόμησης) του αίματος.

Η τοποθέτηση των ποδιών σε ανάρροπη θέση κατά τη διάρκεια της ανάπαυσης, η χρήση ειδικών καλτσών διαβαθμισμένης συμπίεσης και η προσπάθεια εξασφάλισης δροσερού περιβάλλοντος μπορούν επίσης να βοηθήσουν. Σε ορισμένες περιπτώσεις, προτείνεται φαρμακευτική θεραπεία με φλαβονοειδή και φλεβοτονικά, προκειμένου να βελτιώσουν τη ροή του αίματος και να επαναφέρουν την ισορροπία του τριχοειδικού τοιχώματος των φλεβών.

Φλεβίτιδα

Πώς μπορεί να θεραπεύσει το ενδοαυλικό laser τη φλεβίτιδα όταν παρουσιάζονται συμπτώματα;

Όταν η φλεβίτιδα παρουσιάζει συμπτώματα, ακόμα και στα πρώιμα στάδια, συνιστάται μια ελάχιστα επεμβατική προσέγγιση χρησιμοποιώντας την ενδοαυλική θεραπεία με laser.

Ο στόχος της θεραπείας είναι να επαναφέρει τη φυσιολογική κυκλοφορία του αίματος στο επιφανειακό φλεβικό δίκτυο, χρησιμοποιώντας θερμικό αποκλεισμό (σύγκλειση) με laser στις φλέβες όπου οι βαλβίδες δε λειτουργούν σωστά.

Αυτή η ανώδυνη και αναίμακτη επέμβαση αποτρέπει την περαιτέρω εξέλιξη της φλεβίτιδας.

Συνήθη Συμπτώματα & Σημεία της Φλεβίτιδας

Η συμπτωματολογία της φλεβίτιδας παρουσιάζει ποικίλες διαφορές από ένα άτομο σε ένα άλλο, εξαρτώμενη από το στάδιο της πάθησης:

• Ο ασθενής μπορεί να μην έχει καθόλου συμπτώματα, αλλά επίσης μπορεί να παραπονείται για αίσθημα βάρους στο πόδι κατά την ορθοστασία, εύκολη κόπωση, έντονο κάψιμο ιδίως την καλοκαιρινή περίοδο, οίδημα κυρίως στα σφυρά και έντονη φαγούρα (κνησμό) στα πόδια.
  • Σε προχωρημένα στάδια, παρατηρούνται τροφικές δερματικές αλλοιώσεις, όπως απώλεια τριχοφυΐας, ερυθρότητα, μελάγχρωση του δέρματος στην κνήμη και περιφερικότερα, καθώς και η δημιουργία πληγών (άτονα φλεβικά έλκη).
  • Οι αιμορραγίες, είτε αυτόματες είτε μετά από μικρό τραυματισμό, και οι επαναλαμβανόμενες θρομβοφλεβίτιδες δεν είναι σπάνιες σε προχωρημένα στάδια της πάθησης.

Αίτια της Φλεβίτιδας

• Η κύρια αιτία για τη δημιουργία της φλεβίτιδας είναι η φλεβική συμφόρηση, που οδηγεί σε σταδιακή αύξηση της φλεβικής πίεσης στο επιφανειακό φλεβικό δίκτυο των κάτω άκρων.
  • Αυτή η συμφόρηση εμφανίζεται όταν σε ορισμένες βασικές φλέβες αντί να κατευθύνεται το αίμα προς την καρδιά (κεντρικά), παρουσιάζει παλινδρόμηση (περιφερικά) λόγω της δυσλειτουργίας (ανεπάρκειας) των βαλβίδων που βρίσκονται εντός αυτών των φλεβών.
  • Οι βαλβίδες αυτές, που έχουν ως ρόλο τους τον περιορισμό της αντίστροφης ροής του αίματος, δεν λειτουργούν σωστά, επιτρέποντας την παλινδρόμηση του αίματος και προκαλώντας τη συσσώρευσή του στο επιφανειακό φλεβικό δίκτυο.

Αίτια της Φλεβίτιδας

Στάδια της Φλεβίτιδας

Τα στάδια της φλεβίτιδας καθορίζονται βάσει των αιτίων εμφάνισης, της τυπικής συμπτωματολογίας και της ιδιαίτερης κατανομής της σε κάθε ασθενή. Σύμφωνα με την ταξινόμηση CEAP (Clinical, Etiological, Anatomical, Pathophysiological) από το 2004, τα στάδια είναι τα εξής:

• Αρχικό Στάδιο 0: Μη ορατά ή ψηλαφητά σημεία της φλεβικής νόσου.
  • Στάδιο 1: Ευρυαγγείες.
  • Στάδιο 2: Κιρσοί.
  • Στάδιο 3: Οίδημα (πρήξιμο των ποδιών, ιδίως στους αστραγάλους) λόγω της φλεβικής νόσου.
  • Στάδιο 4: Δερματικές αλλοιώσεις λόγω της φλεβικής νόσου (έκζεμα, υπέρχρωση και λιποδερματοσκλήρυνση).
  • Στάδιο 5: Δερματικές αλλοιώσεις όπως στο στάδιο 4 μαζί με επουλωμένο φλεβικό έλκος.
  • Στάδιο 6: Δερματικές αλλοιώσεις, αλλά με ανοικτό φλεβικό έλκος.

Ο ρυθμός εξέλιξης της φλεβίτιδας είναι μεταβλητός από ασθενή σε ασθενή.

Φλεβίτιδα & Εγκυμοσύνη

Η εμφάνιση ή ο επιδεινωμένος χαρακτήρας της φλεβίτιδας κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης συνδέεται άμεσα με τη μεγάλη αύξηση του επιπέδου των ορμονών (οιστρογόνα και προγεστερόνη) στον οργανισμό της εγκύου. Επιπλέον, εμφανίζονται πιεστικά φαινόμενα στις φλέβες της κοιλιάς και της πυέλου από τη διογκωμένη μήτρα κατά την ανάπτυξη του εμβρύου.

Ως αποτέλεσμα, παρατηρείται η εμφάνιση ή η επιδείνωση ήδη υπάρχουσας φλεβίτιδας, προκαλώντας όχι μόνο αισθητικά προβλήματα, αλλά και σημαντικές επιπλοκές, όπως η θρόμβωση. Συνιστάται στις γυναίκες που γνωρίζουν για την ύπαρξη φλεβίτιδας πριν την εγκυμοσύνη, να συμβουλεύονται έναν έμπειρο και εξειδικευμένο αγγειοχειρουργό.

Εάν είναι απαραίτητο, η αποκατάσταση του προβλήματος της παθολογικής κυκλοφορίας μπορεί να γίνει με σύγχρονες και ελάχιστα επεμβατικές τεχνικές, προετοιμάζοντας τον οργανισμό της γυναίκας για μια ενδεχόμενη μελλοντική εγκυμοσύνη με καλύτερες προϋποθέσεις.