Ανεύρυσμα Θωρακικής Αορτής - Dr. Γεώργιος Γαλανόπουλος | Αγγειοχειρουργός Skip to main content

Ανεύρυσμα Θωρακικής Αορτής

Το ανεύρυσμα θωρακικής αορτής αποτελεί μια σοβαρή πάθηση της αορτής και είναι πιθανό να ραγεί, οδηγώντας σε ακαριαίο θάνατο ή καταπληξία. Αρχικά, η αορτή είναι η μεγαλύτερη αρτηρία του σώματός μας. Ο ρόλος της είναι να μεταφέρει αίμα από την καρδιά σε όλο το σώμα. Η θωρακική αορτή είναι το τμήμα της αορτής που εντοπίζεται στον θώρακα. Όταν η ίδια αορτή φτάσει στην κοιλιά, τότε ονομάζεται κοιλιακή αορτή.

Στην περίπτωση που ένα αδύνατο σημείο του τοιχώματος της θωρακικής αορτής διογκώνεται ή διατείνεται περισσότερο από το 50% της διαμέτρου της, τότε ονομάζεται ανεύρυσμα θωρακικής αορτής (ΑΘΑ). Περίπου το 25% των ανευρυσμάτων της αορτής παρουσιάζεται στη θωρακική μοίρα. Το υπόλοιπο 75% εντοπίζεται στην κοιλιακή αορτή.

Πρόκειται για μια σοβαρή πάθηση, καθώς είναι πιθανό να ραγεί. Αν συμβεί αυτό, τότε ο ασθενής οδηγείται σε ακαριαίο θάνατο ή καταπληξία, εξαιτίας κατακλυσμιαίας εσωτερικής αιμορραγίας. Επίσης, μόνο το 20-30% των ασθενών που φτάνουν στο νοσοκομείο με ρήξη ΑΘΑ επιβιώνουν. Επομένως, είναι σημαντικό να θεραπεύονται νωρίς τα μεγάλα ανευρύσματα, προκειμένου να μην προκληθεί ρήξη.

Ο αορτικός διαχωρισμός είναι ένας ειδικός τύπος ανευρύσματος θωρακικής αορτής, ο οποίος συνήθως σχετίζεται και με αυξημένη αρτηριακή πίεση. Όταν υπάρχει αορτικός διαχωρισμός, τότε οι δυνάμεις της αιματικής ροής είναι πιθανό να χωρίσουν τις στοιβάδες από τις οποίες αποτελείται το τοίχωμα της αορτής. Ακολούθως, αδυνατίζουν το τοίχωμα και οδηγούν στο σχηματισμό ΑΘΑ.

Ακόμα, ο διαχωρισμός ενδέχεται να αρχίζει από τη θωρακική αορτή και να επεκτείνεται σε όλο το μήκος της. Ως αποτέλεσμα, εμποδίζεται η αιμάτωση των χεριών του ασθενούς, καθώς και του νωτιαίου μυελού, των κοιλιακών οργάνων, των ποδιών και άλλων περιοχών. Ωστόσο, η πλημμελής αιμάτωση ζωτικών οργάνων αποτελεί μόνο ένα από τα προβλήματα της κατάστασης.

Με την πάροδο του χρόνου, ενδέχεται η πίεση της αιματικής ροής να αδυνατίσει περισσότερο το τοίχωμα της αορτής, και να την διατείνει σαν μπαλόνι. Σε αυτή την περίπτωση, ο κίνδυνος να ραγεί μεγαλώνει.

Ανεύρυσμα Θωρακικής Αορτής

Πώς γίνεται η διάγνωση για το ανεύρυσμα θωρακικής αορτής;

Η αξονική τομογραφία ή η μαγνητική τομογραφία θώρακος αποτελούν τους βασικούς τρόπους διάγνωσης του ΑΘΑ. Αντίστοιχα, το triplex καρδιάς και η ακτινογραφία θώρακος συμβάλλουν στο να τεθεί υποψία ύπαρξης της πάθησης.

Ανεύρυσμα Θωρακικής Αορτής

Ποιες μέθοδοι θεραπείας υπάρχουν για το ανεύρυσμα θωρακικής αορτής;

Η θεραπεία χρειάζεται να εφαρμοστεί μόνο στις περιπτώσεις που η διάμετρος είναι μεγαλύτερη των 5,5 με 6 εκατοστών. Άλλες περιπτώσεις που είναι απαραίτητη η θεραπεία είναι όταν υπάρχει μεγάλη αύξηση σε δύο διαδοχικές μετρήσεις, καθώς και στις περιπτώσεις το ανεύρυσμα προκαλεί συμπτώματα στον ασθενή.

Γενικά, οι μέθοδοι θεραπείας για το ανεύρυσμα θωρακικής αορτής είναι δύο, η ανοικτή χειρουργική και η ενδαγγειακή.

Όσον αφορά την ενδαγγειακή μέθοδο, η αποκατάσταση του ανευρύσματος πραγματοποιείται από το εσωτερικό του αγγείου με τη χρήση ειδικών καθετήρων. Η συγκεκριμένη μέθοδος θεραπείας είναι λιγότερο επεμβατική, καθώς ακόμα και στην περίπτωση που γίνει τοπική αναισθησία, πραγματοποιούνται μόνο μία ή δύο μικρές τομές  στη βουβωνική χώρα.

Ακολούθως, με τη χρήση ακτινοσκοπικού μηχανήματος, εισέρχονται από τις μηριαίες ειδικοί καθετήρες, οι οποίοι φέρουν το ενδομόσχευμα. Αυτό αποτελείται από ένα μεταλλικό σκελετό επενδεδυμένο με ειδικό ύφασμα. Το συγκεκριμένο μόσχευμα εκπτύσσεται και στηρίζεται στο εσωτερικό της αορτής με ειδικά διαμορφωμένους νάρθηκες, τα stents. Μετά από μία με δύο ημέρες, ο ασθενής μπορεί να πάρει εξιτήριο. Όσον αφορά την ανάρρωσή του, είναι ανώδυνη και ταχύτατη.

Σε κάθε περίπτωση, ο αγγειοχειρουργός Γεώργιος Γαλανόπουλος, με την πολυετή εμπειρία του και τις εξειδικευμένες γνώσεις του είναι ο κατάλληλος για να αναλάβει ακόμα και τις πιο πολύπλοκες περιπτώσεις ασθενών που έχουν ανεύρυσμα θωρακικής αορτής.

Η ανοικτή χειρουργική επέμβαση πραγματοποιείται μετά από γενική νάρκωση και τομή στο θώρακα και την κοιλιά. Ο αγγειοχειρουργός αντικαθιστά την αορτή με συνθετικό μόσχευμα. Μόλις το χειρουργείο ολοκληρωθεί, τότε ο ασθενής οδηγείται στη μονάδα εντατικής θεραπείας για μια με δύο ημέρες. Συνολικά, παραμένει στο νοσοκομείο περίπου για 7-10 ημέρες. Προκειμένου ο ασθενής να αναρρώσει πλήρως, απαιτούνται 3 μήνες.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι πολλοί ασθενείς που έχουν ανεύρυσμα θωρακικής αορτής, αντιμετωπίζουν συγχρόνως και άλλες καρδιακές παθήσεις. Σε άλλες περιπτώσεις, είναι προσβεβλημένο το κεντρικό τμήμα της θωρακικής αορτής, το οποίο είναι σε άμεση επαφή με την καρδιά. Και στις δύο περιπτώσεις σύνθετων ή πολύ εκτεταμένων ΑΘΑ, πραγματοποιείται πολλές φορές ταυτόχρονα ανοικτή χειρουργική αποκατάσταση του ανευρύσματος με επέμβαση ανοικτής καρδιάς.

Πλεονεκτήματα & Μειονεκτήματα Κλασικής Χειρουργικής Επέμβασης Ανευρύσματος Κοιλιακής Αορτής

Συνήθως, τα περισσότερα ΑΘΑ είναι ασυμπτωματικά. Ουσιαστικά, μόνο το 50% των ασθενών με ανεύρυσμα θωρακικής αορτής αναφέρει κάποιο σύμπτωμα, το οποίο σχετίζεται με το σημείο που βρίσκεται το ανεύρυσμα και με το μέγεθός του. Τέτοια συμπτώματα ενδέχεται να είναι:

• Πόνος στην κάτω γνάθο, στον τράχηλο ή στο πάνω μέρος της πλάτης.
  • Πόνος στο στήθος ή στην πλάτη.
  • Βήχας, βράγχος φωνής ή δυσκολία στην αναπνοή.

Επιπρόσθετα, στις περιπτώσεις που το ανεύρυσμα είναι αρκετά μεγάλο και είναι πιθανό να επηρεάσει τις βαλβίδες της καρδιάς, οδηγεί σε αυτό που ονομάζεται συμφορητική καρδιακή ανεπάρκεια.

Όσον αφορά τα συμπτώματα του αορτικού διαχωρισμού, αυτά είναι πιθανό να εκδηλωθούν απότομα και με μεγάλη ένταση. Τέτοια συμπτώματα ενδέχεται να είναι ο οξύς διαξιφιστικός πόνος στο στήθος ή στην πλάτη του ασθενούς. Ωστόσο, και πάλι ο διαχωρισμός είναι πιθανό να είναι εντελώς ασυμπτωματικός.

Ποια είναι τα αίτια που προκαλούν ανεύρυσμα θωρακικής αορτής;

Η αθηροσκλήρωση θεωρείται μια από τις κυριότερες αιτίες που ενδέχεται να προκαλέσουν ανεύρυσμα θωρακικής αορτής. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, οι αρτηρίες είναι λείες και ελαστικές. Ωστόσο, με την πάροδο του χρόνου και εξαιτίας της διεργασίας της αθηροσκλήρωσης, μετατρέπονται σε στενές, ανελαστικές και με αδύνατο τοίχωμα. Ο βασικός λόγος που συμβαίνει αυτό είναι η ανάπτυξη αθηρωματικής πλάκας.

Πιο συγκεκριμένα, οι παράγοντες που σχετίζονται με την ανάπτυξη της αθηροσκλήρωσης είναι οι εξής:

• Κάπνισμα
  • Υψηλή αρτηριακή πίεση
  • Υψηλή Χοληστερόλη
  • Παχυσαρκία
  • Θετικό οικογενειακό ιστορικό καρδιακής νόσου

Κάποιες παθήσεις σχετίζονται με την εξασθένηση του αορτικού τοιχώματος και με αυξημένη συχνότητα ανάπτυξης ΑΘΑ. Αυτές είναι:

• Παθήσεις του συνδετικού ιστού, όπως το σύνδρομο Marfan
  • Η σύφιλη
  • Η φυματίωση

Το τραύμα είναι μια ακόμα σπάνια αιτία δημιουργίας ΑΘΑ. Τέτοιου είδους τραύμα ενδέχεται να είναι μετά από πτώση ή μετά από απότομη επιβράδυνση αυτοκινήτου σε κάποιο τροχαίο ατύχημα. Επιπρόσθετα, η ηλικία αυξάνει τον κίνδυνο ανάπτυξης ανευρύσματος θωρακικής αορτής. Αυτό ισχύει συχνότερα για τους άντρες που έχουν ηλικία άνω των 60 ετών.