Φλεβική Ανεπάρκεια - Dr. Γεώργιος Γαλανόπουλος | Αγγειοχειρουργός Skip to main content

Φλεβική Ανεπάρκεια

Η φλεβική ανεπάρκεια αναφέρεται στη δυσλειτουργία των βαλβίδων σε ορισμένες φλέβες των κάτω άκρων, όπως η μείζων και η ελάσσων σαφηνής. Οι βαλβίδες αποτρέπουν την παλινδρόμηση του αίματος, εξασφαλίζοντας συνεχή και ομαλή ροή προς την καρδιά. Η φλεβική ανεπάρκεια είναι εξελικτική πάθηση, εκδηλώνοντας συμπτώματα και επιδείνωση στην κλινική εικόνα με την πάροδο του χρόνου.

Πριν & Μετά - Φλεβικές Παθήσεις

Διάγνωση της Φλεβικής Ανεπάρκειας

Η διάγνωση της φλεβικής ανεπάρκειας περιλαμβάνει τα εξής:

• Αρχικά, γίνεται με μια προσεκτική κλινική εξέταση και λεπτομερή λήψη του ιστορικού του ασθενούς.
  • Στη συνέχεια, πραγματοποιείται έλεγχος των φλεβών των κάτω άκρων με triplex, ώστε να διαπιστωθεί τυχόν δυσλειτουργία των φλεβικών βαλβίδων και παλινδρόμηση του αίματος σε συγκεκριμένες φλέβες.
Φλεβική Ανεπάρκεια

Ποια είναι η πιο κατάλληλη θεραπεία για τη φλεβική ανεπάρκεια;

Σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες εξελίξεις στη Φλεβολογία, η καλύτερη μέθοδος παγκοσμίως για θεραπεία της φλεβικής ανεπάρκειας είναι η ελάχιστα επεμβατική θεραπεία με ενδοαυλικό laser σε όσο πιο πρώιμο στάδιο γίνεται (ενδοαυλικός θερμικός αποκλεισμός με laser της ανεπαρκούς φλέβας στα κάτω άκρα). Αυτή η μέθοδος θεραπείας θεωρείται η πιο εύκολη, ασφαλής, ακριβής, με εξαιρετικά αισθητικά και λειτουργικά αποτελέσματα για την οριστική αντιμετώπιση αυτής της πάθησης.

Έχει επιπλοκές η θεραπεία της φλεβικής ανεπάρκειας με laser;

Όταν ένας έμπειρος και εξειδικευμένος αγγειοχειρουργός πραγματοποιεί την επεμβατική αποκατάσταση της φλεβικής ανεπάρκειας μέσω ενδοαυλικού laser, ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος επιπλοκών και παρενεργειών.

Τι διατροφή πρέπει να ακολουθήσει ο ασθενής μετά τη θεραπεία της φλεβικής ανεπάρκειας με laser;

Τρόφιμα, όπως το ρόδι, τα κόκκινα φασόλια και διάφορα είδη βατόμουρων, πλούσια σε φλαβονοειδή, ενισχύουν τον οργανισμό με πολλούς τρόπους. Επίσης, κόκκινα και κίτρινα φρούτα (μήλα, πορτοκάλια, μπανάνες, φράουλες) και λαχανικά (ντομάτες, κρεμμύδι, σπανάκι, μελιτζάνες, μπρόκολο), καθώς και ορισμένοι ξηροί καρποί, ακατέργαστοι και χωρίς προσθήκη αλατιού, αποτελούν εξαιρετικές πηγές αυτών των φυτικών συστατικών.

Από την άλλη, η υπερβολική κατανάλωση τροφών πλούσιων σε κορεσμένα λιπαρά οξέα και τριγλυκερίδια οδηγεί σε αύξηση του ιξώδους του αίματος, επηρεάζοντας αρνητικά τα τοιχώματα και τις βαλβίδες των φλεβών, προδιαθέτοντας για φλεβική ανεπάρκεια. Επίσης, πρέπει να αποφεύγονται οι πικάντικες τροφές και το άφθονο αλάτι, διότι προκαλούν κατακράτηση υγρών.

Συνήθη Συμπτώματα & Εκδηλώσεις που έχει η Φλεβική Ανεπάρκεια

Η φλεβική ανεπάρκεια χρειάζεται αρκετό χρόνο για να εμφανίσει συμπτώματα ή να αντιληφθεί ο ασθενής κάτι περίεργο στα πόδια του:

• Η συνεχής παλινδρόμηση αίματος στη μείζονα σαφηνή φλέβα αυξάνει την πίεση στο επιφανειακό φλεβικό δίκτυο.
  • Η επαναλαμβανόμενη αυτή διαδικασία οδηγεί σε έντονη φλεβική συμφόρηση με την πάροδο του χρόνου.
  • Αυτή η φλεβική συμφόρηση αυξάνει σημαντικά την ποσότητα αίματος σε πολλές φλέβες, υπερβαίνοντας τα φυσιολογικά επίπεδα.
  • Η εξέλιξη αυτής της παθολογικής διαδικασίας οδηγεί στην εμφάνιση φλεβικών κιρσών στα κάτω άκρα.

Η κλασική συμπτωματολογία της φλεβικής ανεπάρκειας εμφανίζεται ανάλογα με το στάδιο της πάθησης.

• Ορατοί κιρσοί και ευρυαγγείες αποτελούν κλινική εικόνα της φλεβικής ανεπάρκειας.
  • Συνήθως, οι ασθενείς αναφέρουν αίσθημα βάρους στα πόδια μετά από ορθοστασία πολλών ωρών, καθώς και πόνο ή σφίξιμο κυρίως στη γαστροκνημία.
  • Ενοχλητικά συμπτώματα, όπως μούδιασμα και κράμπες κατά τη διάρκεια του ύπνου, και αίσθημα έντονου καύσου, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες, συχνά παρουσιάζονται.
  • Σε πιο προχωρημένα στάδια της πάθησης παρουσιάζονται έντονες δερματικές αλλοιώσεις, όπως έλλειψη τριχοφυΐας στους άνδρες, ερυθρότητα, φλεγμονή και υπέρχρωση (μελάγχρωση) του δέρματος, εξαιτίας της συσσώρευσης του αίματος στις κιρσοειδείς φλέβες.
  • Σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορεί να εμφανιστούν πληγές στα πόδια, γνωστές και ως άτονα φλεβικά έλκη.

Συνήθη Συμπτώματα που έχει η Φλεβική Ανεπάρκεια

• Η συνεχής παλινδρόμηση αίματος στη μείζονα σαφηνή φλέβα αυξάνει την πίεση στο επιφανειακό φλεβικό δίκτυο, παραπλέοντας σε μικρούς επιφανειακούς φλεβικούς κλάδους.

Αίτια της Φλεβικής Ανεπάρκειας

Τα αίτια της φλεβικής ανεπάρκειας είναι σύνθετα και πολυπαραγοντικά:

• Η παλινδρόμηση του αίματος επιφέρει αυξημένη πίεση στις φλέβες, προκαλώντας διάταση και διόγκωση των επιφανειακών φλεβών με την πάροδο του χρόνου.
  • Η γενετική προδιάθεση σε συνδυασμό με τον τρόπο ζωής (καθιστική ζωή, υπερβολική ορθοστασία, εγκυμοσύνη, παχυσαρκία, μειωμένη άσκηση, κλπ.), είναι παράγοντες που ευνοούν την ανάπτυξη φλεβικής υπέρτασης.
  • Αρχικά, αυτή η υπέρταση επηρεάζει τη μακροκυκλοφορία, οδηγώντας στη δημιουργία κιρσών.
  • Στη συνέχεια, επηρεάζει τη μικροκυκλοφορία, προκαλώντας συχνές διαταραχές στα τριχοειδή αγγεία.

Επιπλοκές της Φλεβικής Ανεπάρκειας

Η φλεβική ανεπάρκεια αποτελεί μία συχνά επικίνδυνη παθολογική κατάσταση και η υποτίμησή της μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές επιπλοκές, όπως:

• Θρόμβωση ή φλεγμονή του τοιχώματος των επιφανειακών φλεβικών κλάδων, γνωστή και ως επιπολής θρομβοφλεβίτιδα, και συνήθως σχετίζεται με κιρσούς.
  • Η εξέλιξή της επηρεάζει το εν τω βάθει φλεβικό δίκτυο, ενδεχομένως προκαλώντας εν τω βάθει φλεβική θρόμβωση, η οποία μπορεί να αποτελέσει σοβαρό κίνδυνο αν υπάρξει αποκόλληση του θρόμβου, προκαλώντας πνευμονική εμβολή.
  • Σχηματισμός εστίας νέκρωσης κάτω από τη μεσότητα της γαστροκνημίας, λόγω φλεβικής στάσης και υπέρτασης, γνωστής ως άτονο φλεβικό έλκος, για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Επιπλοκές της Φλεβικής Ανεπάρκειας