Χρόνια Περιφερική Αποφρακτική Αγγειοπάθεια - Dr. Γεώργιος Γαλανόπουλος | Αγγειοχειρουργός Skip to main content

Χρόνια Περιφερική Αποφρακτική Αγγειοπάθεια

Τι είναι η χρόνια περιφερική αποφρακτική αγγειοπάθεια και ποια συμπτώματα παρουσιάζει;

Χρόνια περιφερική αποφρακτική αγγειοπάθεια είναι η στένωση ή η απόφραξη των αρτηριών, στα άνω και τα κάτω άκρα. Το αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι η μείωση της παροχής αίματος στα άκρα.

Η Περιφερική Αρτηριακή Νόσος (ΠΑΝ), είναι μια αρτηριοσκληρυντική διαταραχή που εκδηλώνεται στα περιφερικά αγγεία. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, περισσότεροι από 202 εκατομμύρια άνθρωποι νοσούν από Περιφερική Αρτηριακή Νόσο. Από αυτούς, τα 40 εκατομμύρια βρίσκονται στην Ευρώπη. Όσο μεγαλύτερη είναι η ηλικία του ασθενούς, τόσο πιθανότερο είναι να παρουσιαστεί η νόσος, ενώ σε μεγάλο ποσοστό είναι ασυμπτωματική.

Τα συμπτώματά της εκδηλώνονται μετά από στένωση που είναι μεγαλύτερη από 50% και η κύρια κλινική εκδήλωση της νόσου είναι η διαλείπουσα χωλότητα. Ουσιαστικά, πρόκειται για έντονο πόνο («κράμπα») στους γλουτούς ή στη γάμπα κατά τη διάρκεια της άσκησης. Ο πόνος καταπραΰνεται όταν ο ασθενής βρίσκεται σε στάση ηρεμίας.

Ως αποτέλεσμα, μειώνεται η απόσταση που μπορεί να βαδίσει ο ασθενής σε καθημερινή βάση. Φυσικά, ο αντίκτυπος είναι η αλλαγή στην ποιότητα της ζωής του. Στις περιπτώσεις που η νόσος δεν διαγνωστεί και παραμείνει αθεράπευτη, τότε ενδέχεται να προκληθεί μέχρι και γάγγραινα. Αυτό έχει ως συνέπεια τον ακρωτηριασμό του πάσχοντος άκρου.

Επιπρόσθετα, οι ασθενείς που παρουσιάζουν συμπτώματα ΠΑΝ, έχουν και 10 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να πάθουν έμφραγμα του μυοκαρδίου. Επίσης, παρουσιάζουν 4 φορές μεγαλύτερο κίνδυνο για εγκεφαλικό επεισόδιο.

Χρόνια Περιφερική Αποφρακτική Αγγειοπάθεια

Πώς γίνεται η κλινική εξέταση και ο παρακλινικός έλεγχος για τη χρόνια περιφερική αποφρακτική αγγειοπάθεια;

Η κλινική εξέταση αποτελείται από τα εξής:

• Επισκόπηση: Πραγματοποιείται έλεγχος της χροιάς και της γενικότερη κατάστασης του δέρματος, καθώς και τον τριχών.
  • Ψηλάφηση: Πραγματοποιείται έλεγχος της θερμοκρασίας και των σφύξεων.
  • Μέτρηση Σφυροβραχιόνιου Δείκτη ( ΔΠ σφυρών- ABPI Ankle Brachial Pressure Index ): Σε αυτή την εξέταση, η φυσιολογική τιμή είναι 0,9-1,3. Αναλόγως με την τιμή που θα μετρηθεί, εκτιμάται και η βαρύτητα της νόσου. Επίσης, είναι βασικό να γνωρίζουμε ότι το αποτέλεσμα δεν είναι αξιόπιστο όταν ο ασθενής είναι διαβητικός.

Όσον αφορά τον παρακλινικό έλεγχο, πραγματοποιούνται τα εξής:

• Έγχρωμο Υπερηχογράφημα (Color Duplex): Η συγκεκριμένη εξέταση παρέχει ανατομικές και λειτουργικές πληροφορίες. Επομένως, εντοπίζει τις αρτηριακές στενώσεις και, συγχρόνως, αξιολογεί τον βαθμό της στένωσης καθώς και την αιμοδυναμική σημασία.
  • Ψηφιακή Aγγειογραφία: Πρόκειται για τον «χρυσό κανόνα» στον εντοπισμό των αποφρακτικών αλλοιώσεων σε ασθενείς που πάσχουν από ΠΑΝ. Συνήθως, συνδυάζεται με ενδοαγγειακή θεραπεία.
  • Μαγνητική αγγειογραφία: Η μαγνητική αγγειογραφία (MRA) ενδέχεται να χρησιμεύσει στον εντοπισμό των αποφρακτικών αλλοιώσεων, καθώς και στην εκτίμηση του βαθμού της στένωσης. Οι εικόνες που παρέχει είναι εξαιρετικής ποιότητας, ενώ είναι μια ελάχιστα επεμβατική μέθοδος, η οποία δεν εκθέτει σε ακτινοβολία τον ασθενή.
  • Αξονική αγγειογραφία: Η αξονική αγγειογραφία (CTA) είναι η μέθοδος εκλογής για τον προεγχειρητικό απεικονιστικό έλεγχο των ασθενών. Τα πλεονεκτήματα της CTA είναι η ικανότητα να αναδείξει καλύτερα τις επασβεστώσεις στο αρτηριακό τοίχωμα. Ως μειονέκτημα χαρακτηρίζεται το γεγονός ότι υπάρχει ανάγκη χορήγησης νεφροτοξικού σκιαγραφικού, ενώ συγχρόνως εκθέτει τον ασθενή σε ακτινοβολία.
Χρόνια Περιφερική Αποφρακτική Αγγειοπάθεια

Ποια είναι η θεραπευτική αντιμετώπιση για τη χρόνια περιφερική αποφρακτική αγγειοπάθεια;

Το πρώτο βήμα θεραπευτικής αντιμετώπισης για την χρόνια περιφερική αποφρακτική αγγειοπάθεια είναι η ρύθμιση των παραγόντων κινδύνου. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τους εξής τρόπους:

• Διακοπή καπνίσματος
  • Μείωση σωματικού βάρους
  • Ρύθμιση Σακχάρου αίματος
  • Ρύθμιση επιπέδων χοληστερόλης (LDL χοληστερόλης )
  • Ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης
  • Σωματική άσκηση του ασθενούς
  • Φαρμακευτική αντιμετώπιση
  • Χορήγηση αντιαιμοπεταλιακών παραγόντων
  • Χορήγηση στατινών

Ένας άλλος τρόπος θεραπείας της πάθησης είναι η επεμβατική αντιμετώπιση. Αυτή η μέθοδος αντιμετώπισης έχει ένδειξη για ασθενείς με βαριά διαλείπουσα χωλότητα, ενώ απευθύνεται και σε εκείνους με κρίσιμη ισχαιμία. Τα ανατομικά χαρακτηριστικά της στένωσης/απόφραξης και η γενική κατάσταση του ασθενούς αποτελούν τα βασικά κριτήρια για την επιλογή μεταξύ ανοικτής ή ενδαγγειακής αντιμετώπισης.

Όσον αφορά την κλασσική χειρουργική και την ανοικτή μέθοδο, αυτή αφορά στην τοποθέτηση φλεβικού ή προσθετικού μοσχεύματος, με στόχο την επαναιμάτωση του σκέλους σε μεγάλου μήκους απόφραξη. Η επέμβαση πραγματοποιείται με γενική αναισθησία. Σε αρκετές περιπτώσεις, ο ασθενής παίρνει εξιτήριο την 3η μετεγχειρητική ημέρα.

Η ενδαγγειακή αντιμετώπιση είναι μια ελάχιστα επεμβατική μέθοδος, η οποία αφορά στην αγγειοπλαστική με τοποθέτηση ή όχι ενδονάρθηκα (stent). Συνήθως, πραγματοποιείται με τοπική αναισθησία. Ο ασθενής ενδέχεται να πάρει εξιτήριο την επόμενη ημέρα.

Όταν η κατάσταση του ασθενούς είναι πολύπλοκη με απόφραξη ή στένωση πολλών αρτηριών, τότε υπάρχει η επιλογή να γίνει ένας συνδυασμός των δύο αυτών τεχνικών. Πρόκειται για την υβριδική μέθοδο. Πλέον, τέτοιου είδους χειρουργεία πραγματοποιούνται σε μοντέρνες χειρουργικές αίθουσες, «υβριδική σουίτα», και παρέχεται το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα με εξοπλισμό τελευταίας τεχνολογίας. Οι συγκεκριμένες επεμβάσεις διενεργούνται με τοπική ή γενική αναισθησία.

Ποιοι είναι οι προδιαθεσικοί παράγοντες της χρόνιας περιφερικής αποφρακτικής αγγειοπάθειας;

Οι προδιαθεσικοί παράγοντες είναι οι εξής:

• Κάπνισμα
  • Σακχαρώδης Διαβήτης
  • Υπερλιπιδαιμία
  • Ηλικία (> 65-70)
  • Υπέρταση
  • Χρόνια νεφρική ανεπάρκεια (ΧΝΑ)
  • Παχυσαρκία
Χρόνια Περιφερική Αποφρακτική Αγγειοπάθεια

Ποια είναι τα στάδια της χρόνιας περιφερικής αποφρακτικής αγγειοπάθειας;

Γενικά, η κλινική εικόνα της νόσου περιλαμβάνει 4 στάδια:

• Στάδιο Ι: Ασυμπτωματικό. Σε αυτό το στάδιο ο ασθενής δεν αναφέρει συμπτώματα. Συγχρόνως, οι αλλοιώσεις είναι μικρές και δεν προκαλούν σημαντικές στενώσεις στα αγγεία.
  • Στάδιο ΙΙ: Πλέον, ο ασθενής αναφέρει ορισμένα συμπτώματα, όπως είναι ο πόνος στη βάδιση. Ο πόνος αυτός τον αναγκάζει να σταματήσει σε συγκεκριμένη απόσταση κάθε φορά που περπατάει, προκειμένου να ξεκουραστεί. Ο πόνος αρχίζει ξανά όταν βαδίσει την ίδια απόσταση. Επίσης, στις περιπτώσεις που η απόσταση είναι μεγαλύτερη των 200 μέτρων, τότε χαρακτηρίζεται ως στάδιο ΙΙ a, ενώ αν είναι μικρότερη των 200 μέτρων, πρόκειται για το στάδιο ΙΙ b.
  • Στάδιο ΙΙΙ: Σε αυτό το στάδιο ο ασθενής παρουσιάζει πόνο και όταν βρίσκεται σε κατάσταση ηρεμίας. Επομένως, αδυνατεί να ηρεμήσει ακόμα και στην κατάκλιση. Ως αποτέλεσμα, αναγκάζεται να κρεμάει τα πόδια του, ενώ ηρεμεί μόνο με τη χορήγηση αναλγητικών φαρμάκων. Σε αυτό το στάδιο, η ποιότητα ζωής του ασθενούς επηρεάζεται σε σημαντικό βαθμό.
  • Στάδιο IV: Γάγγραινα. Αυτό είναι και το τελικό στάδιο της νόσου. Γενικά, τα ισχαιμικά έλκη όπως και η γάγγραινα εντοπίζονται στα περιφερικά του σημεία, δηλαδή τα δάχτυλα. Επίσης, μπορούν να εντοπιστούν και στα σημεία πίεσης, όπως είναι τα σφυρά ή η έξω επιφάνεια της πτέρνης.