Διαβητικό Πόδι - Dr. Γεώργιος Γαλανόπουλος | Αγγειοχειρουργός Skip to main content

Διαβητικό Πόδι

Το διαβητικό πόδι είναι μια πάθηση, η οποία προκαλείται εξαιτίας του σακχαρώδη διαβήτη. Η συγκεκριμένη πάθηση επηρεάζει την αιμάτωση του άκρου. Ως αποτέλεσμα, προκαλείται διαταραχή της αρχιτεκτονικής του άκρου ποδός. Ως πιθανά επακόλουθα της συγκεκριμένης κατάστασης είναι η αυξημένη πιθανότητα για γάγγραινα.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, το “διαβητικό πόδι” είναι το πόδι του ασθενούς με σακχαρώδη διαβήτη, που παρουσιάζει επιπλοκές. Τέτοιες επιπλοκές ενδέχεται να είναι οι εξής:

• Εξέλκωση
  • Λοίμωξη των ιστών
  • Περιφερική νευροπάθεια
  • Διαβητική αρτηριοπάθεια
Διαβητικό Πόδι

Ποια είναι τα αίτια που προκαλούν το διαβητικό πόδι;

Αρχικά, ο σακχαρώδης διαβήτης προκαλεί εναπόθεση διαφόρων συστατικών στο τοίχωμα των αρτηριών. Πρόκειται για την αρτηριοσκληρωτική πλάκα, η οποία προκαλεί στένωση της αρτηρίας. Ως αποτέλεσμα, μειώνεται η παροχή σε αίμα περιφερικότερα από το σημείο της στένωσης. Όσο εξακολουθεί να υπάρχει η βλαπτική επίδραση του διαβήτη, η στένωση αυξάνεται και ενδέχεται να προκληθεί πλήρης θρόμβωση της αρτηρίας.

Το αποτέλεσμα είναι να υπάρχει ανεπαρκής ροή αίματος περιφερικά, ενώ η πρόγνωση για τη βιωσιμότητα του ποδιού είναι δυσμενής. Επιπρόσθετα, υπάρχουν περιπτώσεις που εκδηλώνεται η περιφερική διαβητική νευροπάθεια. Πρόκειται για μια επιπλοκή του διαβήτη που προκαλεί την καταστροφή των νεύρων, η οποία έχει ως επακόλουθο την απώλεια της αίσθησης του πόνου. Μια επιπλέον συνέπεια είναι οι αλλεπάλληλοι και συχνοί τραυματισμοί.

Διαβητικό Πόδι

Ποια είναι τα συμπτώματα που εκδηλώνονται στο διαβητικό πόδι;

Αρχικά, ο ιατρός οφείλει να εκπαιδεύσει τον ασθενή να αναγνωρίζει τα πρώτα δερματικά σημάδια εκδήλωσης του σακχαρώδη διαβήτη, προκειμένου να αναζητήσει εγκαίρως συμβουλή και θεραπεία. Γενικά, τα κυριότερα συμπτώματα, τα οποία χρειάζεται να ανησυχήσουν τον ασθενή για να επισκεφτεί τον ιατρό του, είναι τα εξής:

• Πρησμένο και ερεθισμένο πόδι
  • Λείο και ερυθρό πόδι
  • Φουσκάλες ή κάλοι στο πόδι
  • Ξηροδερμία
  • Μελανιασμένο πόδι ή και το αντίθετο, δηλαδή αποχρωματισμός του ποδιού
  • Έλκος ή έλκη ποδός
  • Πτώση των τριχών του ποδιού

Γενικά, η έγκαιρη διάγνωση για το διαβητικό πόδι αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στη θεραπεία της νόσου. Έτσι, καθοριστικό ρόλο στην πρόληψη των επιπλοκών παίζει η εκπαίδευση του ασθενούς στο να αναγνωρίζει τα συμπτώματα. Μόλις ο ασθενής παρατηρήσει τα πρώτα σημάδια τραύματος ή έλκους στο δέρμα, είναι απαραίτητο να γίνει άμεσα αγγειοχειρουργική αξιολόγηση. Στόχος είναι να εκτιμηθεί η αιμάτωση των κάτω άκρων.

Στις περιπτώσεις που η αιμάτωση δεν είναι ικανοποιητική, υπάρχουν τεχνικές επαναιμάτωσης. Μάλιστα, στις περισσότερες περιπτώσεις οι συγκεκριμένες τεχνικές πραγματοποιούνται ενδαγγειακά, δηλαδή είναι ελάχιστα επεμβατικές. Επίσης, βελτιώνουν σε σημαντικό βαθμό την αιμάτωση, επιτρέποντας την επούλωση και την διάσωση του σκέλους.

Ο Αγγειοχειρουργός Γεώργιος Γαλανόπουλος, με την εμπειρία και τις γνώσεις του, αποτελεί τον καταλληλότερο ιατρό για να εκπαιδεύσει και να θεραπεύσει τους διαβητικούς ασθενείς που παρουσιάζουν διαβητικό πόδι.

Πώς αντιμετωπίζεται το διαβητικό πόδι;

Η πολύπλευρη προσέγγιση, η οποία περιλαμβάνει τη συμβολή ιατρών διαφόρων ειδικοτήτων, αποτελεί τη σύγχρονη αντιμετώπιση του διαβητικού ποδιού, καθώς και όλων των επιπλοκών του σακχαρώδη διαβήτη. Ανάμεσα σε αυτούς τους ιατρούς, καθοριστικό ρόλο παίζει ο Αγγειοχειρουργός. Στόχος είναι πάντα η αποφυγή της επιδείνωσης και η βελτίωση των συμπτωμάτων.

Επομένως, πρωταρχικό μέλημα είναι η καλή ρύθμιση του σακχάρου, προκειμένου να επιβραδυνθεί η συσσώρευση της αθηρωματικής πλάκας στο τοίχωμα των αρτηριών. Οι αρτηριακές βλάβες που ενδεχομένως ήδη υπάρχουν είναι δυνατό να αντιμετωπιστούν χάρη στην αγγειοχειρουργική. Αυτό είναι εφικτό να γίνει με κλασικές χειρουργικές τεχνικές ή και με τις σύγχρονες ενδοαγγειακές τεχνικές.

Η αγγειοχειρουργική αντιμετώπιση προσφέρει στο διαβητικό ασθενή το πλεονέκτημα να έχει όσο το δυνατόν λιγότερες επιπλοκές και, συγχρόνως, μικρότερο χρόνο νοσηλείας.

Όσον αφορά την κλασική χειρουργική αποκατάσταση, πρόκειται ουσιαστικά για επέμβαση παράκαμψης (bypass). Κατά τη διάρκεια του χειρουργείου, χρησιμοποιείται συνθετικό ή φλεβικό μόσχευμα. Εναλλακτική μέθοδος αντιμετώπισης για το διαβητικό πόδι αποτελεί και η σύγχρονη ενδοαγγειακή τεχνολογία, η οποία είναι μια ελάχιστα επεμβατική διαδικασία.

Επομένως, γίνεται εμφανές ότι η πρόληψη και η θεραπεία του διαβητικού ποδιού αποτελούν το πρωταρχικό μέλημα για τον ασθενή με διαβήτη. Ο βασικότερος λόγος είναι ότι τα ποσοστά ακρωτηριασμού είναι ιδιαίτερα αυξημένα στη συγκεκριμένη κατηγορία ασθενών. Επίσης, η εκπαίδευση του ασθενούς είναι ζωτικής σημασίας, όπως και η παρακολούθηση από τον Αγγειοχειρουργό.