Στένωση Καρωτίδας - Καρωτιδική Νόσος

Τι είναι η καρωτιδική νόσος, οι καρωτίδες αρτηρίες και η αθηροσκλήρωση;

Η καρωτιδική νόσος είναι η στένωση ή απόφραξη των καρωτίδων αρτηριών. Συνήθως, εμφανίζεται σε ηλικιωμένους ασθενείς. Μόνο το 1% των ατόμων ηλικίας 50-59 ετών παρουσιάζει σοβαρή στένωση των καρωτίδων, ενώ αυτό το ποσοστό αυξάνεται στο 10% για άτομα ηλικίας 80-89 ετών.

Ο καρωτίδες αρτηρίες είναι 2 κύριες αρτηρίες που μεταφέρουν αίμα προς τον εγκέφαλο (μία αρτηρία για κάθε ημισφαίριο του εγκεφάλου). Ξεκινούν από την αορτή, διατρέχουν την πλάγια τραχηλική χώρα (μία από κάθε πλευρά) και έχουν κατεύθυνση προς το κρανίο.

Υπό φυσιολογικές συνθήκες, το εσωτερικό τοίχωμα των αρτηριών σας, γνωστό και ως ενδοθήλιο, παραμένει ομαλό. Με την πάροδο των χρόνων, ωστόσο, μπορεί να δημιουργηθεί μια ανώμαλη προσεκβολή που ονομάζεται αθηρωματική πλάκα. Αυτή η πλάκα αποτελείται από χοληστερόλη, ασβέστιο και ινώδη ιστό.

Αυτή η διαδικασία, γνωστή ως αθηροσκλήρωση, οδηγεί στη στένωση ή απόφραξη των αρτηριών. Όταν αυτή η πλάκα δημιουργείται στις καρωτίδες αρτηρίες, τότε παρουσιάζεται η καρωτιδική νόσος, η οποία προκαλεί τη μείωση της αιματικής ροής προς τον εγκέφαλο, αυξάνοντας τον κίνδυνο εμφάνισης εγκεφαλικού επεισοδίου.

Ορισμένες καρωτιδικές πλάκες είναι επιρρεπείς στο σπάσιμο ή τη δημιουργία ακανόνιστων προεκβολών, οδηγώντας σε εσωτερικό τραύμα. Η προσπάθεια του οργανισμού να «επουλώσει» αυτό το τραύμα με τη δημιουργία θρόμβου μπορεί να προκαλέσει ακόμη και μείωση-διακοπή της αιματικής ροής, προκαλώντας εγκεφαλικό έμφρακτο και, ως εκ τούτου, εγκεφαλικό επεισόδιο.

Στένωση Καρωτίδας

Διάγνωση Στένωσης Καρωτίδας - Καρωτιδικής Νόσου

Πέραν του ιστορικού και της φυσικής εξέτασης, αν ένας έμπειρος αγγειοχειρουργός υποπτεύεται καρωτιδική νόσο, θα προτείνει ένα έγχρωμο υπερηχογράφημα (triplex) των καρωτίδων και των σπονδυλικών αρτηριών, που είναι οι δύο «πίσω κλάδοι παροχής αίματος» στον εγκέφαλο.

Άλλες εξετάσεις περιλαμβάνουν:

• Αξονική τομογραφία του εγκεφάλου.
  • Αξονική αγγειογραφία των τραχηλικών και ενδοκράνιων αγγείων.
  • Μαγνητική τομογραφία-αγγειογραφία.

Επίσης, η αγγειογραφία των κλάδων του αορτικού τόξου είναι μια επεμβατική διαδικασία με κίνδυνο εγκεφαλικού επεισοδίου και εφαρμόζεται επιλεκτικά.

Στένωση Καρωτίδας

Αντιμετώπιση Στένωσης Καρωτίδας - Καρωτιδικής Νόσου

Η θεραπεία προσαρμόζεται στην έκταση της καρωτιδικής νόσου, την παρουσία συμπτωμάτων και τη γενική κατάσταση του οργανισμού σας. Αρχικά, ο έμπειρος και εξειδικευμένος αγγειοχειρουργός θα σας συνταγογραφήσει φάρμακα, όπως ασπιρίνη και στατίνες. Ακόμη, θα σας προτείνει αλλαγές στον τρόπο ζωής, όπως διακοπή του καπνίσματος, ρύθμιση της υπέρτασης και της χοληστερίνης, καθώς και παρακολούθηση και ρύθμιση του σακχαρώδη διαβήτη.

Βασικά βήματα για την ασφαλή διαχείριση της καρωτιδικής νόσου είναι τα εξής:

• Η αναγνώριση συμπτωμάτων.
  • Η άσκηση.
  • Η απώλεια βάρους.
  • Η τακτική παρακολούθηση από έναν έμπειρο και εξειδικευμένο αγγειοχειρουργό.

Θεραπεία Στένωσης Καρωτίδας - Καρωτιδικής Νόσου με Αγγειοπλαστική & Τοποθέτηση Νάρθηκα (Stent)

Η αγγειοπλαστική καρωτίδας και η τοποθέτηση νάρθηκα (stent) αποτελεί μια σχετικά νέα και ελάχιστα επεμβατική μέθοδο. Υπό τοπική αναισθησία, ο αγγειοχειρουργός:

• παρακεντεί τη μηριαία αρτηρία,
  • εισέρχεται με ειδικά σύρματα και καθετήρες μέσα στην αρτηρία και εντοπίζει τη βλάβη με ακτινοσκόπηση,
  • διαστέλλει την πλάκα με ένα ειδικό μπαλόνι και
  • τοποθετεί ένα νάρθηκα, προκειμένου να διατηρηθεί ανοικτή η συγκεκριμένη καρωτίδα αρτηρία.

Θεραπεία Στένωσης Καρωτίδας - Καρωτιδικής Νόσου με Ενδαρτηρεκτομή

Σε περίπτωση συμπτωματικής καρωτιδικής νόσου (με εγκεφαλικό επεισόδιο στο παρελθόν ή παροδικό εγκεφαλικό επεισόδιο) ή σοβαρής στένωσης, μπορεί να χρειαστεί να γίνει ενδαρτηρεκτομή καρωτίδας. Κατά τη χειρουργική επέμβαση, η οποία γίνεται με γενική ή τοπική αναισθησία, ο αγγειοχειρουργός ανοίγει την καρωτίδα, καθαρίζει την πλάκα, και αφήνει την αρτηρία λεία και βατή.

Μετά από αυτό, γίνεται κλείσιμο της τομής της καρωτίδας με την παρεμβολή ενός εμβαλώματος (patch) για πρόληψη πιθανής μετεγχειρητικής στένωσης. Η διαδικασία είναι ασφαλής, παρέχοντας μακροπρόθεσμα θετικά αποτελέσματα όταν εκτελείται από έμπειρο αγγειοχειρουργό υπό κατάλληλες συνθήκες.

Συμπτώματα Στένωσης Καρωτίδας - Καρωτιδικής Νόσου

Στα αρχικά στάδια, η καρωτιδική νόσος δεν παρουσιάζει συμπτώματα. Όταν όμως εξελίσσεται, εμφανίζεται το πρώτο σύμπτωμα, που συνήθως είναι ένα εγκεφαλικό επεισόδιο. Ωστόσο, πριν από αυτό, μπορεί να αντιληφθείτε ορισμένα προειδοποιητικά συμπτώματα ενός εγκεφαλικού επεισοδίου, δηλαδή ένα παροδικό εγκεφαλικό επεισόδιο. Τα συμπτώματα αυτού του παροδικού εγκεφαλικού επεισοδίου διαρκούν για λίγα λεπτά μέχρι 24 ώρες και είναι τα εξής:

• Αδυναμία ελέγχου κινήσεων του χεριού ή του ποδιού.
  • Αίσθημα αδυναμίας, καύσου ή αιμωδίας σε μία πλευρά του σώματος. Για παράδειγμα, αίσθημα αδυναμίας στο ένα χέρι ή αίσθημα καύσου στο ένα πόδι, κλπ.
  • Δυσκολία στον λόγο και μπέρδεμα των λέξεων.
  • Απώλεια όρασης από ένα μάτι (περιγράφεται ως μαύρο παράθυρο που κατεβαίνει προς τα κάτω).

Προσοχή στα εξής:

• Τα συμπτώματα εξαφανίζονται εντός 24 ωρών, αλλά δεν πρέπει να αγνοηθούν.
  • Η παρουσία παροδικού εγκεφαλικού επεισοδίου υποδηλώνει σοβαρό κίνδυνο εμφάνισης εγκεφαλικού επεισοδίου στο μέλλον.
  • Ανταποκριθείτε άμεσα: Αναφέρετε τα συμπτώματα στον γιατρό.
  • Μη υποχώρηση συμπτωμάτων εντός 24 ωρών: Έχετε υποστεί μόνιμο εγκεφαλικό επεισόδιο. Επικοινωνήστε αμέσως με τον γιατρό σας.